Om VHF-certifikat
Skal du på længere ekspeditioner eller ønsker du bedre sikkerhed under sejlads i befærdede områder, så kan man næsten ikke komme uden om at medbringe en VHF-radio. Fra at have været noget for fiskere eller virkeligt garvede sejlere, så kan man nu for forholdsvis få penge anskaffe sig en håndholdt VHF-radio, der er vandtæt, hårdfør, har lang batteritid og er nem at benytte. Betjeningen er ofte at trykke på nogle få knapper og vide lidt om VHF-operatørernes samtalemetoder.
Denne artikel er en del af flere artikler, der tilsammen udgør et kursus i navigation. Du kan se de andre dele af kurset her.
VHF er ikke beregnet til at tale med dine ro-kammerater, men til at få og søge information for dem på vandet og så selvfølgelig som opkald til redningstjenesten, hvis du kommer i problemer. VHF er fremragende til at få information om vejret og anden lokal information – for eksempel skydning i skydeterræn. Hertil er der sikkerheden i at kunne tale med skibe, hvis det er nødvendigt. Skibe kan for eksempel benyttes som relæ, hvis du er i problemer og ikke kan række redningstjenesten. For VHF kan kun benyttes mellem to stationer, hvis der er frit sigte. Men så kan man jo benytte andre skibe til at videresende. Problemet er dog ikke så stort i Danmark.
Papirarbejdet
At anvende VHF-radio kræver bevis for at have gennemført en prøve ved Søfartsstyrelsen. Prøven giver licens til at benytte VHF og koster 525 dkr. for prøve og bevis. Der er ikke krav om at du skal have fulgt en bestemt undervisning før prøven, men det kan selvfølgelig være en hjælp – specielt hvis du ikke ved noget om VHF. Endvidere skal din kajak have et kaldesignal og et MMSI-nummer (Maritime Mobile Service Identity). Det koster 750 dkr. og kan søges om her. Det er vigtigt at være opmærksom på, at MMSI-nummeret følger kajakken – ikke dig som person. Skifter du kajak, skal du have et nyt nummer. Jeg kender dog flere, der ikke har MMSI på deres kajak, fordi den er skiftet ud – og klarer sig fint.
Undervisning
Der er flere muligheder for at få undervisning før aflæggelse af prøve. Flere steder i landet kan man følge kurser på aftenskoler – ofte en 6-7 gange i løbet af en vintersæson. Det er også muligt at tage kurset over internettet for eksempel hos VHF skolen til 1500 dkr. for undervisningsmateriale, gamle prøver og tilbagemeldinger på de prøver, du tester dig på.Du kan også læse op til prøven selv. Du kan hente Lærebog i GMDSS her som PDF-fil. Eneste hjælpemiddel til selve testen hos Søfartsstyrelsen er “Radiostationer i skibe – tillæg”, som du kan købe f.eks her hos Fritidssejler.dk til 160 dkr. (GMDSS står for Global Maritime Distress Safety System og er et Radiosikkerhedssystem). Eksempler på tidligere prøver kan ses hos Søfartsstyrelsen her.
Jeg vil anbefale, at du følger et kursus, men skal dog bemærke, at det ikke er så besværligt at bestå en prøve, hvis man har læst Lærebog i GMDSS og har gennemført lidt selvtest i gamle opgaver. Tilmelding til kursus sker direkte hos Søfartsstyrelsen her.
Tips fra erfarne
Tips nedenfor er gode råd, som jeg har snappet op rundt omkring samt egne erfaringer fra brug af VHF-radio.
- Hav VHF-radioen på dig! Den gør ingen hjælp i bunden af kajakkens dæksrum. Hav den i din ro-vest, så den er klar til brug – også hvis du ufrivilligt må en tur i suppen.
- Køb den “bedste” VHF-radio, du har råd til. Den skal være vandtæt og kunne flyde. Hertil skal den være hårdfør – og gerne kunne bruges i mørke. Køb en i et anderkendt fabrikat – spørg andre, hvad de har haft god erfaring med.
- Spar batteritid ved kun at anvende VHF-radioen, når det er nødvendigt. Hav ekstra batteri (opladt) med. En VHF-radio, der anvender AA-batterier er nem at få erstatningsbatterier til. Hvis radioen har strømbesparende funktioner, så benyt dem, hvis du ikke har behov for stor rækkevidde der tærer på batterierne.
- Kanal 16 er til nødopkald og overvåges af myndighederne – og andre fartøjer. Lyt på den – og start kommunikation med andre her og gå så til en anden kanal efter forbindelse.
- Er du i livsfare så brug kanal 16. Kald MAY DAY tre gange. Bliv på kanalen og følg anvisningerne fra myndighederne.
Lidt sen kommentar , men alligevel. Jeg meldte mig ind i duelighedsklubben og fik med et års medlemskab også online kursus i SRC prøven. Der ligger friske prøver, masser af tests og det er ok.
Fin guide, især interessant at den offentligt tilgængelige pdf er hele pensum til SRC prøven; jeg prøver at læse den og tage de tre gratis tilgængelige prøver for at se om det virker dækkende. Den bog man må tage med til prøven er dog udgået fra forlaget, men mon ikke man kan få fat i den rigtige fra en fysisk boghandel, weilbach fx.
Ja, bogen kan købes hos Weilbach til 125 kroner. http://www.weilbach.com/da/products/boeger/official/weilbach/radiost-i-skibe-tillæg