Tahe Wind 535 kajak

Wind 535 er en havkajak fra Tahe Marine, en estisk fabrik ved Tartu og i Viimsi i Estland. Kajakken minder lidt om en tidligere model, Reval Viking, men er nu en selvstændig serie bestående af 3 størrelser. Den testede er mellemudgaven og er egnet for større personer. Modellen er designet af svenskeren Hans Friedel, en kendt kajakdesigner med flere kajakmodeller bag sig både fra Tahe Marine og andre kajakfremstillere.

Introduktion

Fremstilleren kalder selv Wind 535 for en ægte, nordisk havkajak, der er inspireret af de nordiske vinde. Kajakken femstilles i udgaver af  både glasfiber og carbon. Samtidigt kan den fås i mange farvekombinationer og enddog i udgaver, hvor kølen og andre dele er forstærket.

Byggekvaliteten er overbevisende, især til prisen. Denne test vil dog se nærmere på håndtering og tilbehør end det første og umiddelbare indtryk.

Udstyr

Med en længde på 535 centimeter, er Wind en oplagt ekspeditionskajak, der også er anvendelig til at indgå i kapsejlads for havkajakker. Den har tre luger til materiel, hvoraf den midterste er en dagsluge ved cockpittet foret med vandfast skumgummi, så dine ting ikke ligger og skramler.  På dækket er der tykke elastikliner og dækliner og umiddelbart bag cockpittet er der remme til brug ved selvredning med pagaj-flyder. Der er i den forbindelse en rende i kajakkens dæk, hvor en pagaj kan fastgøres. Desuden er der en bøjle bag cockpittet til tyverisikring. God detalje. Umiddelbart er der masser af muligheder for fastgørelse af materiel, herunder en ekstra (delt) pagaj og tasker på dækket. Fastgørelse af kort og/eller kompas kræver dog tilpasning, men det er muligt, da der er flere ubrugte øjer i linernes fastgørelsespunkter på kajakken.

Kajak IsefjordenPå venstre side af kajakken er der en skyder til finnen, der har rigtig gode indstillingsmuligheder. Brug af finne er iøvrigt omtalt her. Bagerst på kajakken er der et sænkeror, der kan hejses op på dækket, når det ikke er i brug ved hjælp af en snor ved cockpittets højre side. Når roret ikke er i brug, så stritter det op i luften, hvilket er et særkende for firmaet bag roret – Smart Track. Roret betjenes med to fodpedaler i cockpittet, der samtidigt fungerer som forstøtter. Endvidere kan pedalerne justeres, så de passer til benlængden ved at trække i nogle plastic-håndtag. En smart detalje, idet det kan gøres, mens man sidder i cockpittet. Snoren til roret kan fastgøres til en lille skrue-top af plastic, idet enden af snoren er en lille kugle, der passer over skrue-toppen.

Cockpittet hører til den smalle slags, der giver god føling med kajakkens bevægelser, men besværliggør ind- og udstigning. Jeg hører ikke til de mindste (190 cm), men kan godt finde plads i kajakken. Dog hindres mulighederne for at ændre på benstillingen under sejlads noget af dagslugen, der har sit rum bygget ind i dækket mellem benene på roeren. Det letter tilgangen til lugens åbning, at den sidder, hvor den sider, men lugen havde været bedre placeret umiddelbar bag cockpittet som på de fleste andre modeller. Jeg vil senere prøve at montere nogle stykker underlag ved knæene, så kajakken passer bedre.

Sædet og ryglænet er komfortable og bagdelen er godt fikseret til kajakken. Cockpitkanten er meget tynd og selvom der er lavet holdere til lårene for god kontakt til båden, så kan cockpitkanten skære ind i skulderen, når den bæres på land – men det kan dog godt lade sig gøre at bære kajakken i cockpitkanten bag lårstøtten. Så skærer kanten ikke. Skal den transporteres et længere stykke, så kan en kajakvogn stærkt anbefales. Ellers vil et stykke tykt skumgummi (eller svampen til tørring af cockpittet) kunne anvendes til beskyttelse af skulderen. Ryglæn er gjort fast i højre og venstre side af cockpittet med skruer, så det kan justeres for bedste position. Midt på ryglænet er en elastiksnor fastgjort til bagkanten af cockpittet. Herved er det fleksibelt op og ned, så det er nemmere at stige ind i kajakken efter en våd udstigning. I en hollandsk model var ryglænet fastgjort med to sæt stropper, mens jeg på danske modeller kun har set et sæt. Iøvrigt måtte den første kajak byttes, da det ene hul i cockpittets bagkant var boret for yderligt og havde fået hullet til at revne.

På vandet

Wind er en hurtig båd og holder kursen godt (med finne eller ror nede). Det skyldes den slanke linie og kajakkens længde, men også det lille knæk, som bunden af kajakken har. Når vinden er kraftigere, vil kajakken gerne dreje op  i vinden, men det kan justeres væk ved at benytte finnen. Ved bare 1/4 eller ½ finne, afhængigt af vindens retning, er kajakken kursstabil. Initialstabiliteten er god, men den smalle bredde giver selvfølgelig en mere livlig kajak end andre, bredere kajakker. På grund af den v-formede bund og skråtstillede sider, er det nemt at kante kajakken, der har en god sekundær stabilitet.

Kajakken er på trods af længden forholdsvis nem at vende når finne og ror er hævet. Anvendes roret til at dreje kajakken, så vender kajakken forbavsende hurtigt selv med finnen sænket. Det er muligt at sejle rundt om en bøje på en afstand af 1 meter uden problemer, hvis finnen ikke er nede! Men det er tydeligt, at kajakken er designet til at blive roet fremad og under anvendelse af ror. Uden ror og med vind på over 4-5 m/s, så er den ikke helt let at holde på kursen.

Endtil videre har jeg ikke testet kajakkens surfhåndtering i større bølger, men jeg observerer dog, at kajakken dykker ind i bølger, når de rammes frontalt. Selv mindre bølger går op over kajakkens stævn. Den rejser sig dog umiddelbart efter ud af bølgen, og der er ikke problemer med at bølgerne overskyller dækket eller når cockpittet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Højden på dækket er lav og sammen med dagslugen mellem benene, er der ikke store muligheder for at ændre benstillingen under sejlads. Det kan give problemer med sovende ben på længere togter. Her spiller det også ind, at pedalerne til ror er lidt i vejen for at kunne strække benene i det smalle cockpit.

Finnejusteringen på siden af cockpittet er forbilledlig god og sænket ind i dækket, så den ikke er i vejen. Finnen justeres trinløst og fastholder justeringen selv i krappe bølger (hvis man da benytter finnen i store bølger) eller ved kontakt med stimer af vandmænd 🙂

Konklusion

Wind er en interessant og spændende kajak at sejle i og Tahe Marine har fremstillet en hurtig, anvendelig og kvalitetsmæssig fin havkajak. Med en pris på ca. 12-13000 kroner for en fuldt udstyret kajak i glasfiber, er den et fund til prisen. At den samtidigt har både finne og ror med i prisen i en god kvalitet, taler bare til dens fordel.

Ulemper er dels kajakkens tendens til at dykke ind i bølger med stævnen dels nogle gennemgående skruer i pakrum. De stammer fra fittings på dækket, der er skruet helt igennem dækket og nu udgør et problem ved pakning af kajakken, hvor de kan rive tasker itu.

Fra fremstilleren

Length: 535 cm (17’7”) Width: 54 cm (21¼”)
Approx. capacity: 140 kg (309 lbs) Cockpit: 80×42 cm (31½“x16½“)
Weight: Retractable skeg
Fiberglass: 25-27 kg (55-60 lbs)
Carbon/aramide: 23-25 kg (51-55 lbs)
Retractable skeg+rudder
Storage:
Front: oval hatch 44×26 cm (17”x10¼’’)
Mini-box: 15 cm (6’’)
Rear: oval hatch 44×26 cm (17”x10¼’’)
Technology: GFC

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.