Skallehavn og ind i Værebro Å

IMGP198022. januar 2014

To ting, jeg kommer til at huske bedst ved kajakturen? Oles sachretorte med hjemmelavet abrikosmamalade og kulde! Kagen var enddog rigtig god og ikke mindst rigelig. Vejret var blæsende koldt, så det gik til marv og ben. Heldigvis neutraliserede kagen kulden, så kajakturen blev en god oplevelse alligevel.

Vi var fem kajakker i dag fra KajakHornsherred – men der var vist en sjette, der dukkede op og fortrød på grund af kulden. Det så jeg dog ikke, for jeg er vist ved at opbygge et ry om at ankomme sidst. Alligevel når jeg dog at være på vandet klokken 1000, som er et krav. Selvom det måske ikke håndhæves så strengt. Men afsted kom vi og et par hundrede meter syd for Skallehavn blev klokken 1000. Så ingen blev bortvist i dag.

IMGP1979

Vi roede mod syd af hensyn til vinden, der kom fra øst, men gennem Roskilde Fjord godt kan dreje lidt. Så ved at ro mod syd, fik vi vinden ind skråt forfra og kunne så i anstrengelserne glædes ved, at der ville være medvind hjemad. Vinden var nemlig frisk med nogle gevaldige stød – op til 10 m/s. Og kold var den også, men vi måtte jo bestille lidt, så varmen kom alligevel ud i fingrene. Vindretningen havde presset vand ud af fjorden, så det var meget lavvandet. Og da vi ror kystnært her i vinteren, så skete det uundgåelige. Grundstødning og ikke mindst nærkontakt af tredje grad med sten. Jeg ‘taggede’ flere sted med min gelcoate, så jeg måske kan finde dem igen en anden gang. Øv – men kajakker får jo ikke ridser, men helte-streger…

IMGP1981

Vi blev enige om at ro op i Værebro Å og holde frokost ved Værebro Kanoklub ca. 3 1/2 kilometer oppe i åen. Men hold da op, hvor var det lavvandet ved åens udløb. De sidste 100 meter med tørlagt havbund til begge sider og 5-10 cm. vand under kajakken. Og inde i åen var strømmen stærk. Men det tror da pokker med fjordens lave vandstand. Så vi kæmpede os op i åen med 2-3 km/t – selvom vi roede til.

IMGP1976

Heldigvis er åen ryddet, så det er nemt at ro op i den, så vi nåede da frem til Værebro Kanoklub til sidst. Her har stormen Bodil i december 2013 lagt en hel del træer ned – flere over åen, som der dog kunne ros under. Kanoklubben var ikke gået ramt forbi og et bådskur var blevet ødelagt af et stort birketræ og en kano var ødelagt. Vi spiste frokost og halvdelen af Oles kage, hvorefter vi gik lidt rundt i området. Vi frøs vist alle lidt, så vi ville gerne ud på vandet og ro os til varmen, så forholdsvis hurtigt var vi på vandet igen – klar til medstrøm.

IMGP1978

IMGP1973Og medstrøm var der. Jeg lod mig drive og GPS’en registrerede ca. 3 km/t. Så det var nemt at komme op i to-cifrede hastigheder. Derfor var vi hurtigt ude af åen igen. Vi nåede dog at øjne tre fiskehejrer, en musvåge og flere råger – foruden måger og en del små vandfugle. Vi fik også set oprydningen efter december-stormen, hvor der øjensynligt nu skal tørres huse. Og det kræver så meget strøm, at el-selskabet har opsat ekstra dieselgeneratorer til at klare strømmen.

Ude i fjorden igen var der medvind. Ikke så meget, at der kunne surfes i bølger – vi roede jo også kystnært – men i det mindste fik vi lidt hjælp og endnu bedre: Så var det ikke helt så koldt med vinden i ryggen. Tilbage ved udgangspunktet pakkede vi kajakkerne. Men Skallehavnen er åben og vindomsust, så det var en kold fornøjelse. Faktisk så kold, at vi kørte væk fra stranden så vi kunne spise det sidste af Oles kage – og få lidt varme igen.

kortRute: Skallehavn til Værebro Å og retur
Isætning: 55.753588,11.84884 (Google)
Optagning: —”—
Distance roet: 16,67 km
Vejr: -1 grader. Vind 6-7 m/s fra Ø. Overskyet.