Avnø Fjord

16. september 2012

På Havkajakroernes Efterårstræf’s tredje dag, gik turen til Svinø Strand og ind i Avnø Fjord. Der var også arrangeret andre ture, men denne var lavet med næsten garanti for at se sæler. Og det er jo ikke en hverdagsoplevelse i Roskilde Fjord. For her nåede man at skyde “dræbersælen” inden jeg så den. Jeg har selvfølgelig set sæler før, blandt andet syd for Amager, men et sådant syn kunne jeg godt se igen.

Så en 12-15 kajakroere satte kurs mod Svinø, hvor der skulle være godt at sætte ud ifølge Bo Bensby, der var turleder. Og der var da også en fin lille strand ved en mindre havn. Og det så lidt spændende ud, da der var et snævert farvand mellem Svinø Strand og øen lige uden for. 3,5 km/t målte jeg strømmen, så ved rolig roning lå man stille – eller kunne slappe af og drøne den anden vej.

Selvom jeg kørte bagerst til stranden, er jeg åbenbart hurtig til at klargøre, for selvom jeg både skulle læsse kajak af og tage tørdragt på, så var jeg en af de første i vandet. Men det passede mig fint, for så kunne jeg lege lidt i strømmen inden vi alle roede afsted mod syd.

Det blæste fortsat en del og efter passage af den lille ø, fik vi bølgerne in skråt forfra og havde modvind. Så det var lidt anstrengende at ro mod syd – men så kunne vi jo glæde os til turen tilbage. Avnø Fjord er forholdsvis lavvandet og et langt stykke roede vi i noget lavt vand. Det gør jo heller ikke anstrengelserne mindre, men turen var da flot. Vi kom blandt andet forbi den gamle flyveplads. Jeg roede sammen med en anden, hvis far havde været værkstedsleder på flyvestationen. Nu er den nedlagt og bruges som kursuscenter for den lokale naturforening. Politiet har tidligere eget nogle af ejendommene og brugt dem til kurser. Men det er også slut, så stedet har også været flygtningecenter.

Forbi flyvestationen fik vi øje på de første sæler. Først i vandet og lidt senere på nogle sten. Så vi roede roligt i retning af sælerne på stenene for at se nærmere på dem. De var ret sky, måske fordi vi var så mange kajakker, så de kom ikke så tæt på. De gjorde det svært at få et godt billede.

I nærheden af stenene gik det lidt nemmere. Her var en sæl, der ikke var så bange, så det var muligt at tage et billede. Først på 15 meters afstand smuttede den i vandet og kiggede lidt fornærmet på os. Så vi roede væk fra stenene, så sælerne kunne få fred.

Det var blevet tid til en pause, så vi roede i land ved Knuds Skov og holdt spisepause sammen med en flok får. Deres efterladenskaber var over alt, så det var en rigtig god ide lige at se sig for.

Efter pausen roede vi langs skoven mod nordvest inden vi krydsede mod Avnø Røn, der er en sten- og sandbanke, der er tør. Vi holdt nogenlunde sammen hertil midt i fjorden, men blev så givet lov til at ro tilbage til udgangspunktet i eget tempo. Det sidste stykke var nemlig i medvind og bølger skråt bagfra, så der kunne leges lidt.

Bølgerne var dog ikke helt ideelle til surf, da de kom skråt bagfra, så jeg koncentrerede mig om at ro i sidebølger og testede lidt lave støttetag. Jeg var mellem de første tilbage ved udgangspunktet, hvilket passede mig fint. For jeg skulle ikke med tilbage til Vordingborg, men kørte direkte hjem. Jeg havde jo fødselsdag i går og skulle hjem og fejres med gæster og mad. Men når jeg nu var tilbage før andre, kunne jeg passende tage et afslutningsbillede. Jeg gik op på Fiskerbakken ved stranden og tog et billede af et par roere på vej ind.

Således sluttede Havkajakroernes Efterårstræf for mit vedkomne. Rigtigt godt træf og nogle gode ture i – for mig – ukendt farvand. Men med masser af ideer til kommende ture under egen ledelse. Jeg glæder mig allerede til at besøge sælerne igen.

Rute: Avnø Fjord
Isætning: 55° 7.478’N,  11° 43.183’Ø
Optagning: —”—
Distance roet: 17,03 km
Vejr: 15 grader. Vind 9 m/s fra V. Klart.