Kørsel med kajak

Jeg har gennem lidt tid forsøgt at få overblik over reglerne for transport af kajak på biltaget. Her er mine erfaringer efter lidt surfning på nettet.

Danmark

Generelt er reglerne i Danmark i tråd med resten af EU. Jeg har fundet en let læselig version af færdselsloven for så vidt angår last på personbiler hos Transporterhvervets Uddannelsesråd. Se mere her.

I Danmark skal gods være anbragt, så det ikke dækker blinklys, lygter og nummerplade, og så det ikke støjer unødigt, kan slæbe eller falde ned på vejen eller på anden måde være til hindring eller fare for færdslen. En bil må med eller uden læs ikke være bredere end 2,55 m, længere end 12 m og højere end 4 m. Bilens vægt må med personer, bagage eller andet læs ikke overstige den tilladte totalvægt, som er anført i registreringsattesten til bilen. Så spar lidt på udrustningen 🙂

  • Passagerer og gods skal være således anbragt i bilen, at føreren har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere bilen.
  • I de tilfælde, hvor transport af bagage/gods bag på bilen dækker for én eller flere påbudte lygter og reflekser, skal der anbringes en lygtebom bag på godset/bagagen.
  • Såfremt bilens nummerplade tildækkes, skal der anvendes en 3. nummerplade, der skal være anbragt således, at denne uden vanskelighed kan aflæses. Hvis den 3. nummerplade anvendes i lygtetændingstiden, skal denne være belyst med nummerpladelygte(r). Når der anvendes en lygtebom, kan den 3. nummerplade anbringes på lygtebommen.
  • Gods, der rager mere end 1 m ud over bilens forreste eller bagerste punkt eller mere end 15 cm ud over siderne, skal afmærkes med en klud eller på anden tydelig måde. Ved erhvervsmæssig transport skal godset dog afmærkes med en hvid cylinder, der er 30 cm høj og med en diameter på 10 cm. Cylinderen skal være forsynet med 2 røde refleksbånd. I lygtetændingstiden skal godset, uanset privat eller erhvervsmæssig transport, afmærkes med nævnte cylinder samt rødt lys bagud og hvidt lys fremad.

Tyskland

Jeg har fundet oplysningerne her fra det tyske Justitsministerium. Specielt §22 er interessant i kajaksammenhænge, men gælder ikke kun for kajakker. Så skal du gennem Tyskland med mormors kommode på taget, så gælder samme regler.

Kajakken må stikke ud over bilen med følgende begrænsninger:

  • Forfra: 0 meter. Over 2,5 meters højde er et udhæng på maksimalt 0,5 meter tilladt.
  • Bagfra: 1 meter uden videre. Fra 1 til 1,5 meter skal der være et rød flag(*). Over 1,5 meter og op til 3 meter skal der være et rødt flag, og der må maksimalt køres en strækning på 100 km.
  • Bredde: Maksimalt 2,5 meter.
  • Højde: Maksimalt 4 meter.

(*) Flaget skal være mørkerødt og på 30*30 centimeter. Det skal holdes udstrakt med en tværstang. Kan være et skilt på samme størrelse og i samme farve. Kan også være en vandret anbragt (Opdateret 29 FEB 2012) tydelig rød cylinder på 30 centimeters højde og 35 centimeter i diameter. Både flag, skilt eller cylinder skal anbringes maksimalt 1,5 meter over vejbanen.

§ 17 siger noget om belysning i mørke: I tusmørke, mørke eller i dårligt sigt, skal belysningsindretning benyttes i form af rød refleks og rødt lysende lygte. Belysningsindretningen må ikke kunne tildækkes eller blive beskidt. Den skal anbringes samme sted som flag, skilt eller cylinder, dog ikke højere end 90 centimeter over vejbanen.

Sverige

De svenske regler kan læses her og stammer fra Trafikförordning (1998:1276). Reglerne er meget analoge med de danske, men lad os (kort) beskrive dem her:

Generelt må køretøjet ikke lastes, så føreren sigt og manøvremuligheder hindres. Heller ikke lygter eller tegngivningsapparater må tildækkes (§78). Og lasten skal selvfølgelig være forsvarligt sikret (§80). Hertil er der den del specificeringer:

  • Kæder, reb, presenninger mv. må ikke hænge løst eller slæbe over jorden (§81).
  • Hvis lasten stikker ud over bilens front eller mere end en meter bagud, skal yderste del være tydeligt afmærket. Hvis lasten stikker mindre end en meter frem foran bilen, behøves afmærkning dog ikke, hvis delen er tydelig at erkende for andre trafikanter. Det må vel gælde en kajak…). I mørke eller usigtbart vejr, skal lasten markeres med hvidt lys fremad og med hvide reflekser og en rød lygte bagud med røde reflekser (§82). Reflekserne skal anbringes, så de kaster lyset fra andre køretøjer tilbage.
  • Last som stikker ud over siden på bilen eller er bredere end 260 cm skal afmærkes tydeligt. Mærkning behøves dog ikke, hvis lasten er meget synlig for andre trafikanter (§83).

Lygter og reflekser skal anbringes mindre end 40 cm inden for lastens yderste kant. Er lasten mere end 260 cm bred, skal lygter og reflekser sidde på lastens yderste kant. Reflekser skal anbringes, så de reflekterer andre bilisters nærlys.

12 kommentarer om “Kørsel med kajak

  • 15. juni 2018 at 18:48
    Permalink

    Da jeg skal have 2 kajakker på taget er det bredden der er problemet. Når lasten må rage 15 cm ud over siden, er det så 15 cm ud fra taget, siden af bilen eller 15 cm længere ud end sidespejle?

    Reply
    • 15. juni 2018 at 20:39
      Permalink

      Det kan jeg ikke hjælpe dig med. Du kan evt. tage kontakt med en synshal.

      Reply
  • 8. februar 2017 at 17:23
    Permalink

    God artikel ☺️

    Tror du jeg får problemer med at montere min kajak (5,5meter), på taget af min Fiat Punto 3 dørs fra år 2000?

    Med venlig hilsen
    Jonas

    Reply
    • 24. februar 2017 at 17:44
      Permalink

      Du kommer nok til at maale, men jeg har set en tilsvarende kajak paa en VW Up. Beklager det sene svar, men udbyderen af hjemmesiden har flyttet domaenet og det har givet lidt problemer.

      Reply
  • 6. december 2014 at 07:10
    Permalink

    Dansprint i Hvidovre har et stativ, der fungerer godt ved kort tagbøjle afstand.

    Reply
  • 2. september 2013 at 10:38
    Permalink

    Hej Kjel, vi overvejer at købe en havkajak af samme længde (6.30m) som jeres. Vi har en Peugeot 308 (ikke SW) og vi har de samme bekymringer. Har du prøvet at laste din kajak på jeres KIA? Har du evt. fundet en løsning?

    Reply
  • 22. april 2012 at 15:44
    Permalink

    Hej
    Fin artikel. God hjemmeside.
    Har lige et lidt spøjst spørgsmål der nok falder lidt vedsiden af artiklen.
    Vi har en meget lang 2’er hav kajak 6.30m og ejer nu en meget lille bil, Kia picanto, tagbøjler har jeg men da afstanden mellem bøjlerne kun er ca 70cm er jeg lidt bekymret.
    Jeg har set robåde blive transporteret på taget med en art forlænger der gør at der er støtte længere ude på kajaken. Nogen der ved hvor køber man en sådan?
    Hygge
    Kjel

    Reply
    • 30. april 2012 at 19:47
      Permalink

      Jeg kan ikke hjælpe. Er der andre, der har et forslag?
      Ellers er dette måske en mulighed? Er fra Yakima Trailer Hitch Rack til 200 dollars på nettet 🙂
      Lovlig i DK? Næppe!

      Reply
  • 29. februar 2012 at 10:56
    Permalink

    Der er lige et par fejl i den tyske oversættelse:

    Afmærkningen skal være lyserød, eller det kunne måske betyde klart rød, men i hvert fald ikke mørkerød.

    Cylinderen skal være lodret anbragt og det er diameteren som skal være 35 cm.

    Belysningsindretningen skal bestå af en rød lygte og en rød refleks.

    Tak alligevel. Jeg havde næppe fundet de tyske regler uden din hjælp.

    Reply
  • 7. marts 2011 at 20:36
    Permalink

    Hvad med at udbygge med transport i Sverige? Jeg er der af og til, men kender ikke reglerne. Jeg gør bare som i Danmark 🙂

    Og…? Hvad er reglerne i Danmark egentligt? Hmmm….

    Hilsen fra Lars

    Reply
    • 7. marts 2011 at 21:03
      Permalink

      Hej Lars

      Rigtig god ide. Jeg har straks grebet den og skrevet om de danske regler. Efterhånden som jeg får det undersøgt, vil jeg udbygge artiklen.

      Hilsen
      Thomas

      Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *