Hammer Bakke til Bramsnæs

IMGP195515. januar 2014

Onsdagsroning med KajakHornsherred udgik fra Hammer Bakke klokken 1000. Vi roede ned til Bramsnæs, men da vi roede kystnært og derfor ind i de forskellige vige, nåede vi alligevel op på lidt over 23 kilometer. Sammen med en længere middagspause og en lille gåtur, så var vi først tilbage ved mørkefald. Men vejret kunne der ikke klages over i dag. Næsten forårsmildt, hvis man ikke lige var i vinden, og den var i beskyttet imod næsten hele dagen. Flere gange var der enddog næsten blik-stille. Fantastisk.

På turen ud beundrede vi resultaterne af Bodils hærgen, der stadig kan ses langs kysten. Mange steder ligger tang højt og bakker ved vandkanten har mistet noget jord.

IMGP1957

Der lå også mange båd- og jollevrag langs kysten. Desværre også med kajakker ind i mellem. Der forestår et godt oprydningsarbejde, men jeg kan forstå, at det tilsyneladende ikke er meningsfyldt arbejde at rense strande, så måske vil der ikke ske en oprydning, med mindre stranden er privat.

IMGP1961

IMGP1965

Inde i de små vige er vanddybden ikke så stor – og det var tilmed lavvande i dag – så at ro kystnært betød roning uden ror eller finne i vigene. Og det lykkedes da også at gå på grund, da jeg ville se nærmere på en lidt større sejlbåd, der var strandet. Jeg behøvede ikke at stå ud for at vade, da jeg kunne bakke ud af grundstødningen. Men enkelte steder kom pagajen ikke særligt langt ned i vandet.

Fremme ved Bramsnæs var det tid til middagspause, så vi fandt et sted med læ og gik i land. Erik havde fødselsdag i weekenden og havde derfor medbragt en fin kage og paptallerkener, som han uddelte. Og så kunne han oven i købet fortælle, at der var endnu en kage klar ved bilerne, når vi var retur. Det var da ellers en motivation.

IMGP1960

Efter kagen gik vi en lille tur langs stranden for at strække ben og fordele kagen i hjørnerne af kroppen. Men den nye kage trak, så vi gik rask tilbage til kajakkerne for at ro retur. Ved spidsen af Bramsnæs var der fire fiskehejre, der lettede da vi nærmede os. Et flot syn sammen med alle de andre fugle, der var på vandet. En enkelt sæl så vi også, men den sidder vist permanent fast på en sten ved Ejby. For det er en figur – lidt som sælen ved Lundby i Roskilde Fjord. Sælen ved Ejby ligner dog en sæl og ikke en skovsnegl som den ved Lundby.

IMGP1959

Tilbage ved udgangspunktet måtte vi lige vente på at kabelfærgen til Orø sejlede til Orø, da kablerne ikke kan passeres, når færgen er tæt på. Det tog lidt tid, for først skulle færgen fyldes med myldretrafik og når færgen så sejler, så er kablerne over vandkanten indtil den er halvvejs ovre. Men vi kom da forbi til sidst.

Så blev kajakkerne pakket på bilerne i det sidste lys og vi gjorde klar til at få noget mere kage af Erik. Men hjem skulle jeg jo også, for datteren får ny telefon tilsendt i dag og er spændt på at få fingrene i hendes iPhone, der skal afløse en gammel model, der ikke længere kan opdateres. Så en del af aftenen skal nok gå med at aktivere den nye telefon og overføre alle hendes billeder.

hammer

Rute: Hammer Bakke – Munkholmbroen
Isætning: 55.753588,11.84884 (Google)
Optagning: —”—
Distance roet: 23,64 km
Vejr: 3 grader. Vind 3 m/s fra NE. Overskyet.