Thule Lastholder

Når kajakken skal transporteres, er det jo rart med en tagbøjle, hvor kajakken kan fastgøres. Har man ikke dette på bilen, har Thule, et svensk firma med hovedkvarter i Malmö, lavet forskellige slags udstyr, så man alligevel kan transportere materiel på taget af bilen, herunder lastholder til mange bilmodeller og også med mulighed for at montere kajakholdere. Denne test er udført på Thule aero lastholder tilpasset en Toyota Avensis med glat tag og med stænger i oval profil.

Beskrivelse

Thule lastholder er udført i aluminium og plastic. Først vælger man et beslag, et tilpasningssæt til bilmodellen og herefter stængerne på tværs af biltaget, der kan være firkantede eller ovale. Den ovale model skulle være lidt mere strømliniet i fartvinden.

Ved første montage af lastholderen, skal der samles en del forskelligt tilbehør. Det er fint beskrevet i den medfølgende brochure, men afstandene mellem de to beslag på hver tværstang var ikke korrekt opgivet ved den testede model. Beslagene skulle monteres 3 centimeter længere fra hinanden end beskrevet. Ikke det store problem, men dog lidt irriterende, da der skal en del forsøg til at ramme den korrekte afstand. Selve beslaget monteres på stængerne med en klik-funktion, der godt kan være lidt stram, men beslagene skal kun monteres een gang. Herefter kan de blive siddende. Endvidere monteres en gummi-lamel øverst på stangen til beskyttelse af senere monterede bagage. Endelig sættes et beslag i hver ende af stangen som afslutning. Beslaget kan udskiftes med en låseanordning til merpris.

Beslaget, der fastgør lastholderen til bilen, er i det testede tilfælde udført med em lille gummibelagt tunge, der skal have fat i taget ved døren. Det er nødvendigt at åbne dørerne under montering, og når døren lukkes, så vil dørens gummivulst støde mod den gummibelagte tunge og slutte tæt. Selve tilpasningsbeslaget består af en gummiklods, der er tilpasset biltagets hældning – og griber fast i den lille kant, der er på bilens tag (på Toyota Avensis i det mindste).

Med i leveringen er nogle mærkater, som kan klistres på bøjlerne, så det umiddelbart kan ses, om man står med forreste eller bagerste sæt bøjler og hvordan det skal vende (til venstre eller højre). Det gør montering let.

I brug

Når man først er vant til at montere tagbøjlen, så kan det gøres af én person på 2-3 minutter. Da beslagene skal monteres samme sted på taget hver gang, er det en fordel, at man inde under bilens dør på karmen tegner en tynd streg med en permanent tusch, hvor beslagets tunge skal være. Det letter monteringen.

Til at justere beslaget og spænde det fast – eller løsne det efter brug – er der i hvert beslag fastgjort en unbrakonøgle med et plastichåndtag. Det er en en god ide, så nøglen altid er til stede. Desværre sidder den lidt løst og kan falde ud, hvis et dæksel ikke er klikket rigtigt på plads. Så lad en enkelt nøgle ligge i bilen, så du kan afmontere bøjlerne – også selv om en nøgle skulle være tabt.

Thule laver forskellige kajakbeslag, som ikke er testet her. Jeg benytter selv skumblokke, der er tilpasset de ovale stænger. De glider nemt ind over stængerne og kan på- og afmonteres hurtigt.

Ved kørsel er der en del vindstøj fra tagbøjlerne – også uden kajak spændt på taget. Det er ret enerverende og bevirker, at man ikke har lyst til at have bøjlerne monteret i hverdagen. I det mindste ikke, hvis man ikke umiddelbart skal transportere kajakken. Underligt at det ikke er designet ind i beslag og stænger, at det skal være mindre vindpåvirkelige.

Konklusion

Thule har lavet et udemærket system, der fungerer efter hensigten. Det kan tilpasses hver enkelt bil-model og skiftes bil, er det således kun selve tilpasningsbeslaget, der i teorien skal skiftes. Desværre har Thule også designet et par fejl ind i systemet. Dels støjer det en del i fartvinden og dels sidder den indbyggede unbrakonøgle for løst, så den potentielt kan falde ud. Endelig er gummitungen på beslaget ikke helt tilpasset alle bilers tagform, og det lykkedes mig at lave en bule i tagkanten, da beslaget skulle spændes fast. Men tager man unbrakonøglerne ud og passer man ekstra på ved fastspænding af beslagene, så burde der ikke være problemer – og systemet vurderes at være lavet solidt.

Er set i butikker til en samlet pris på 1900 dkr. Kan også købes i løsdele (2 ovale stænger 800 dkr, beslag 1050 dkr. og biltilpasning til 330 dkr.).

Fra producent

Features

  • New modern design.
  • Torque indicator showing when the rack is safely and properly attached to vehicle.
  • City Crash approved for 75 kg according to ISO Norm.
  • Patented grip technology, stronger than any other clamp rack foot.
  • Soft coating to prevent marks and scratches.
  • A kit based system fully kompatible with Thule Rapid 750.
  • One Key System compatible. With this accessory you can replace the locking cylinders to use one and the same key for all your Thule products.
  • Fits square and aero load bars.
  • Use the Thule FitGuide to find out which roof rack fits your car.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *