Skuldelev og rundt om Eskilsø

16. marts 2016

Selvom det så lidt tåget ud til morgenen, så trak en kajaktur med KajakHornsherred fra Skuldelev og rundt om Eskilsø. Og heldigvis forsvandt tågen allerede inden kajakken var i vandet, så vi kunne nyde det fantastiske vejr.

Ni kajakker var vi og klokken 1000 stod vi ud fra Skuldelev i lavvande. Faktisk så lavt, at vi måtte vade lidt for at få vand under kajakkerne – og ikke mindst holde os lidt fra land for ikke at ramme de store sten.

Og vejret var der ingen, der kunne klage over. Næsten vindstille og blå himmel hele dagen. Fantastisk. Der blev ovenikøbet set lærker, så tro mig, foråret er på vej – også selvom der var lidt fin is på vandet ud for Skuldelev. Vandet er fortsat meget koldt, så alt udstyret er på: Tørdragt, varmedragt og svedtransporterende undertøj. Og selvfølgelig kajakvest, støvler og spray. Jeg roede uden vanter i dag. Det gik fint så længe jeg ikke dyppede hænderne i vandet.

Der var ikke megt andet liv på fjorden, så vi havde naturen for os selv. Hastigheden i kajakkerne var meget lav, så jeg gruede lidt for, at vi aldrig kom rundt om Eskilsø.

Men det gjorde vi. Vi roede over fjorden ved Østbyhavn for at ro øst om øen. Der er jo altid lavt på østsiden, men i dag var lavere end normalt. Vi fik dog roet igennem de laveste områder uden skandaler og grundstødninger.

Vi gik ind på syd-østsiden af øen for at spise frokost. Jeg havde bare en klapsammen med, men andre havde både suppe i termokander og biksemad, der skulle varmes på trangiaen. Lidt misundelig har man vel lov til at have. Heldigvis havde Palle fødselsdag forleden, og det blev fejret med en kage med ekstra flødeskum.

Den smagte godt sammen med en kop kaffe. Efter frokost var vi i kajakkerne igen og roede videre syd om øen. På vestsiden i sejlrenden kunne vinterens hærgen ses. Alle bøjer i sejlrenden er væk og ligger i vandkanten eller er væltet og hænger fast i fortøjningerne.

Der var også en hel del strøm i vandet. Underligt at vandet er på vej ud af fjorden, når det allerede er så lavt. Den eneste bøje, der markerer sejlrenden dansede i strømmen.

Tryk på billedet til venstre og se en lille video, der viser strømmen i vandet. Den var så kraftig, at jeg på et tidspunkt roede 11,4 km/t uden den store indsats.

Turen retur blev i flere hold. Nogle roede lidt roligt derudaf, mens andre roede mere roligt. Eller nærmest ikke roede…. En død svane virkede faktisk en del mere i vigør, end flere i kajakgruppen. Men vi kom da alle retur til sidst. Og jeg fik afleveret noget motorcykeltøj til Jakob. Han havde det til salg, men det passede ikke rigtigt fruen. Så vi må kigge videre, for motorcykeltøj, det skal hun have…!

Rute: Skuldelev og rundt om Eskilsø
Isætning:  55°47’32.88″ 12° 3’21.64″
Optagning: —”—
Distance roet:  18,81 km
Vejr: 9 grader. Vind 1 m/s fra SW. Flot solskin.

One thought on “Skuldelev og rundt om Eskilsø

• 16. marts 2016 kl. 21:45
    Permalink

“Vi roede over fjorden nord for Skuldelev…..” ud for Østby Havn.
    “Og selvfølgelig redningsvest…” svømmevest.