Reparation af en glasfiberkajak

Der  få ting, der skærer mere i hjertet på en kajakroer end at støde på en sten, ramme en mole eller ligende og efterfølgende konstatere et brud eller sågar et hul i glasfiberen. Øv, men tab ikke modet. En af de store fordele ved glasfiber er, at det kan repareres. Selv det mest ærgerlige hul i kajakskroget er hurtigt repareret med et stykke glasfiber, lidt resin og lige dele evner og omhyggelighed. Ved at være omhyggelig, kan en reparation laves næste usynlig. Især på en nyere kajak, der ikke er falmet.

Hvad skal du bruge?

  • En sliberondel
  • Slibepapir i forskellige korn
  • Stiksav
  • Saks til at klippe i glasfiber
  • Vandslibepapir fin og meget fin
  • Et stykke plasticlaminat lidt større end skaden
  • Evt. en varmepistol
  • Engangshandsker
  • Støvmaske
  • Slibebriller
  • Grundrens
  • Voksfjerner
  • Acetone
  • En renseklud
  • En tush
  • Glasfibermåtte
  • Gelcoat i kajakken farve
  • Hærder til gelcoat og polyester
  • Glasfibervoks
  • Rulle til glasfiber
  • Spartel

De sidste 6 ting kan købes i et samlet glasfiberreparationssæt hos skibsprovianteringer eller kajakbutikker.

Hvad er glasfiber

Glasfiber består af et materiale lavet af glastråde, der er dækket med polyester- eller epoxyresin. Derfor er reparationer håndterbare for en kajakroer med almindelige håndværksevner. Og det er vigtigt at notere, at reparationen er lige som solid som resten af kajakkens glasfiber. Der er altså ikke tale om en “hæfteplaster”-reparation.

Skær det ødelagte område rent

Er der slået hul i glasfiberen, vil området omkring ofte være ødelagt og glasfibertrådene blottet. For at få hele det ødelagte område skåret væk, skal du slå med enden af en skruetrækker rundt om hullet. Sund glasfiber har en skarp lyd, mens skadet glasfiber har en mere død lyd. Det skal skæres væk. Men inden du starter så undersøg, om der er noget på bagsiden, der ikke skal ødelægges eller fjernes!

Marker med en tush det område, der skal skæres væk ved at tegne en cirkel eller oval om hullet og det skadede glasfiber. Skær det herefter væk med en stiksav. NB: Hvis det skadede område er lille skal du altid tilstræbe at arbejde fra indersiden, hvis det er muligt. Det giver det pæneste resultat idet du efterfølgende skal slibe området og derved jo også sliber i “rask” glasfiber.

Klargøring til slibning

Før der skal slibes, så skal hele området renses for voks og andre påførte midler. Også fedt og snavs skal fjernes fra både inder- og ydersiden af kajakken. Anvend et godt voksfjernermiddel efter at have renset området med grundrens. Hvis du ikke er omhyggelig,vil voksen lægge sig i slibesporene og svække sammensmeltningen af den gamle og nye glasfiber.

Slibning

For at få en god integration mellem den nye glasfiber og den gamle, er det nødvendigt at slibe lidt i den sunde glasfiber. Glasfiber der påføres lagvist bindes gennem en kemisk proces med resin til hinanden. Denne binding er stærk, men bindingen til den gamle glasfiber vil i udgangspunktet være mekanisk. Derfor er slibningen vigtig for at få nyt og gammelt glasfiber integreret. Brug en slibemaskine med en ca. 36 tommers filtskive med fint slibepapir hele vejen rundt om skaden. Ideelt set skal slibningen formes, så den danner et fald ned mod hullet – og gerne lidt ru slibning. Beskyt øjnene med briller og lungerne med en støvmaske. For det laver et royalt svineri! Herefter børster du området fri for støv med en acetonevædet klud. Husk engangshandskerne.

Maskering

Så skal der gøres klar til arbejdet med ny glasfiber. For at forhindre resinen i at løbe væk fra sammenføjningsområdet, skal der laves en kraftig voks-ring rundt om hullet på ydersiden uden at dette kommer ind på selve slibeområdet! For at lave en fin overflade på ydersiden af kajakken, så anbringer du nu et stykke tilskåret plasticlaminat ovenpå hullet, der dækker hullet med et overlap på ca. 5 cm. – på ydersiden af kajakken (hvis du arbejder indefra!). Laminatet gøres fast med tape eller skrues ind i kajaken. Hullerne efter skruerne dækkes efter reparationen med gelcoat. Det kan hjælpe på formningen efter skrogets form, hvis plasticstykket varmes op med en varmepistol eller lignenede.

Glasfibermåtte

Nu skal glasfibermåtten klippes til, så den passer til hullet. Har du glasfiber måtter i forskellig tykkelser, så begynd med den tyndeste. Antallet af glasfiberlag er afhængigt af kajakkens materialetykkelse ved reparationen. Du skal have et lag for ca. hver 0,5 milimeter. Første lag skal være 1/2 centimeter større end hullet. De efterfølgende lag skal så igen være 1/4 cm. større end det foregående.

Brug af polyesterresin

Ved reparationer over vandlinjen kan du bruge polyesterresin. Epoxy kan også benyttes, men ikke hvis der efterfølgende skal arbejdes med gelcoat. Er det derimod en reparation under vandlinjen, så bør du anvende epoxy. Men se på din indkøbte reparationspakke, hvad der følger med.

Når du benytter polyesterresin, skal du også benytte en hærder. For at få det sidste glasfiberlag til at hærde, så skal det forsegles fra luften med en plasticpose eller beskyttes med polyvinylalkohol (PVA). Den manglende hærdning i luften gør, at du kan arbejde med materialet i en rum tid, før det hele stivner.

Hærder

Katalysatoren for polyesterresin er metylethylketoneperoxide eller MEKP. Polyesterresinen kræver normalt tilsætning af 1-2 % af hærder, men følg fabrikantens anvisninger. Som tommelfingerregl, vil 4 dråber til 1 DL resin være ca. 1%. Vær grundig med at blande de to elementer. Ellers vil resinen størkne dårligt og give en svag reparation.

Du kan styre hærdetiden ved at tilsætte mere eller mindre hærder. Ligeledes har temperatur, vejrlig og tykkelsen på glasfibermåtterne en betydning for hærdetiden. Det kan være nødvendigt at gennemføre lidt eksperimenter med hærdetiden. Resinen skulle helst ikke begynde at hærde før efter 30 minutter og gerne være færdighærdet efter 2 timer. Men en hærdning natten over er heller ikke dårligt –  med mindre du skal ud at sejle hurtigst muligt. Brug hellere for lidt hærder end for meget! For meget hærder kan få resinen til at koge op og danne bobler, der svækker reparationen.

Gelcoat

Start med at sprøjte eller børste lidt  farvet gelcoat på det slebne område og på bagsiden af plasticlaminatet, der kan ses gennem hullet i kajakken. Kontroller gelcoatens tykkelse med en tandstikker. Den skal være ca. en milimeter.

Reparationen

Når gelcoaten begynder at hærde, så gør den våd med polyesterresin og kom de to første glasfiberlag på området. Pres dem ned i gelcoaten med en rulle og kør frem og tilbage for at få materialet mixet sammen og samtidigt presse evt. luftbobler ud.

Lad de tre først lag sætte sig lidt og kom derefter op til fire nye lag på. Kom aldrig mere end fire lag på af gangen, da varme fra hærdningen ellers kan få resinen til at boble og svække reparationen. Fortsæt med op til fire lag ad gangen indtil reparationen er i niveau med resten af kajakkens skrog.

Kan du kopiere resultatet?

Afslutning

For at få et pænt slutresultat, så skær et rektangulært stykke glasfibermåtte, der er lidt større og kom dette over reparationen. Jævn den ud med rullen. Forsegl dette toplag med plastic eller PVA for at få det til at hærde op.

Fjern plasticlaminatet fra ydersiden. Fyld evt. huller op med ny gelcoat blandet med hærder og lad det tørre op. Rens området rundt om reparationen og slib det ned, hvis det er nødvendigt.

Færdig! Eller klar til maling, hvis resultatet ikke er helt optimalt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *