Advarsler om dårligt udstyr

Jeg har skrevet til britiske Lomo vedrørende materialefejl ved deres kasteline og fået af afvisende svar retur. Samme oplevelse har jeg haft med danske AquaMagic vedrørende et defekt paddlefloat. Fra amerikanske McNett har jeg ikke kunne opnå kontakt vedrørende deres dykkerkniv, der ruster – de har i hvert tilfælde ikke svaret tilbage efter flere mails.

 

I alle tilfælde har jeg valgt at gå i åben dialog med selskaberne – ikke nødvendigvis for at få byttet produkterne, herre gud, vi taler om små beløb – men i alle tilfælde har firmaerne afvist at tale om produktansvar på sikkerhedsudstyr.

Jeg ved selvfølgelig, at intet holder evigt og at ting i høj grad belastes i kajak, da sol og saltvand ikke er en god cocktail. Men er jeg for krævende, når jeg som kunde forlanger, at sikkerhedsudstyr kan holde til det miljø, det sælges til? Det skal bemærkes, at i udstyret er lidt over et år gammelt, men kun har været brugt ca. 3 gange på vandet i forbindelse med test, hvorunder defekterne er opstået. Paddlefloatet har dog været med på flere ture i kajakken i løbet af 3-4 måneder, men gemt væk bag sædet og ikke brugt. Dykkerkniven er anbragt på svømmevesten, og er ofte med på tur, men udsættes forholdsvist sjældent for direkte vandkontakt. Hos både Lomo og AquaMagic er det rustproblemer med metaløjer, der tilsyneladende ikke er lavet i et syrefast materiale. Hos McNett er det selve knivsbladet, der hurtigt løber an.

Hvad mener du? Skal vi acceptere, at sikkerhedsudstyr bliver lavet i et uhensigtsmæssigt materiale? Skal vi informere hinanden om oplevelser med defekt udstyr og firmaernes returpolitik?

Nu har KajakGal lavet en skod-liste over udstyr, der er sikkerhedsmæssigt uforsvarligt til kajakbrug.

På skod-listen

En kommentar om “Advarsler om dårligt udstyr

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *