Vedbæk til Hven (Ven)

IMGP150216. december 2012

Et par stykker fra Vedbæk Kajakklub havde annonceret en juletur til Hven på nettet. Det var jeg da med på, så jeg brugte deres tilmelding på nettet og håbede på godt vejr. Det har jo ikke været for godt den sidste uge med snestorm, sne, tø osv. Men søndag var vejret fint, så jeg pakkede kajakken lørdag aften, for mødestedet var i Vedbæk klokken 8 søndag morgen.

Vi blev 9 kajakker og efter lidt snak om disens betydning og en mulig alternativ tur til Københavns Havn, besluttede vi, at det var muligt at ro til Hven. Der var 2 kilometers sigt og flere havde roet til Hven før. Hven staves iøvrigt Ven på svensk efter 1950’erne, hvor det fra stockholmsk side blev besluttet at stryge h’et. Men det finder øboerne sig ikke i. De staver fortsat med Hven med h. Og det er da også sådan, øens navn blev stavet, da øen var dansk. Så måske er øboerne fortsat mere danske end svenske… Se bare på al den tåge-snak, der har været om å’et i Århus, Ålborg og Åbenrå.

Klokken halv ni roede vi så mod Hven. Beslutningen var at ro mod Kirkebakken på øen, men disen gjorde det umuligt at se Hven fra Vedbæk. Vi holdt os samlet og havde udpeget en ro-makker, hvis der skulle ske noget. Vinden var ikke så kraftig, men der var lidt bølger skråt fra venstre hele vejen over til Hven. Så hellere sikker end ærgerlig.

Vi roede efter GPS for at finde Hven i disen, men først efter 7-8 kilometers roning kunne vi så småt se Hven. Lidt spændende at ro uden at kunne se noget land eller menneskeskabte ting i hvilken som helst retning – ud over store skibe, der kom ud af tågen og forsvandt igen. Der var dog ikke fare, for de store skibe var alle på lang afstand. Og det er forholdsvist nemt at opdage skibene, da de fleste sejler mod syd vest for Hven, mens de sejler mod nord øst for Hven. Desuden havde jeg mulighed for at benytte en app på min iPhone, der viser store skibes position. I det mindste så længe, jeg har netværk. App’en koster 24 kroner i Appstore.

Endelig ved Hven styrede vi mod den vestlige havn. Den skulle vi da lige ind i, da det vist er en tradition i Vedbæk Kajakklub. En af deltagerne fortalte, at havnen blev brugt i historisk tid, da den ofte var isfri. Derfor var husene i den lille by neden for Kirkebakken specielle, da der havde boet kaptajner fra de gamle sejlskibe.

IMGP1506

Der var nu ikke meget aktivitet i havnen, så vi roede ud igen for at påbegynde turen rundt om Hven. Vi bestemte os for at ro mod uret rundt. Da der er 10 kilometer rundt, ville det være en fin lille fortsættelse, men dog med en pause på vejen rundt.

Jeg har aldrig været på Hven, og det er lidt sjovt, at Hven tilsyneladende er en 20-30 meter høj bunke jord i Øresund. Hele vejen rundt er øen 20-30 meter høj, så man ikke kan se andet end skåninger og smal strand – hvis der ikke lige er en lille havn og nogle huse. Selv bag husene er der skråninger. Vi så lidt dyreliv på vejen rundt. Jeg så en hare og en havørn. Andre så et rådyr (der var jagt på øen) og en enkelt sæl i vandet. Dem ser Vedbæk Kajakklub ikke så mange af – der er jeg bedre vant i Isefjorden, hvor der er en del sæler. Det er også lidt sjovt at se de militære anlæg på kysten hele vejen rundt. Der er støbt cementbunkre i strandkanten, der er yderligere pansrede med klipper. Bunkerne ligger med 3-400 meters mellemrum, så de kunne støtte hinanden. Jeg ved ikke, om der så oppe på øen var større kanoner, men der har der nok været. Hvis bunkerne har været bemandet i krisetid, må der have været en bataljonstørrelse på øen. Det er ikke let at holde sig neutral…. Og det er dyrt at stå alene i en krise.

Efter passage af flere små havne – hvor vi mødte tre roere fra Malmø Kajakklub, se deres turbeskrivelse her – var vi efter ca. 6 kilometers roning ved Hvens største havn, der er på østsiden. Her fortalte en, at det var muligt at gå i land og få varmen i en lille hytte ved stranden. Men vi er jo friluftsmennesker, så vi gik i land lige nord for den nordvestligste havn på en lille strand for at holde pause i naturen. Da havde vi roet tæt på 20 kilometer siden Vedbæk.

Middagspause   IMGP1513

Og til de flestes overraskelse, havde Tina medbragt en pose med brænde, så selvom der var lidt fugt i luften og alt lokalt brænde var vådt, så knitrede en fin lille ild hurtigt op, og varmede de flestes fødder. En rigtig god idé, da det godt kan være lidt koldt at holde pause på denne tid af året. Jeg havde dog medtaget en termojakke fra mit motorcykeltøj. Det fungerer faktisk ganske fint. Heldigvis havde jeg også en stor termoflaske varmt vand med, så jeg lavede både suppe og kaffe, foruden mine medbragte klemmer. En enkelt bød på chokolade og en anden på lakrids, så det var en hyggelig pause på en times tid.

Solen

Men vi skulle jo også tilbage – og minsandten om solen ikke tittede frem for en kort stund. Så jeg måtte da lige tage et modlysbillede. For at ro hele Hven rundt, roede vi helt til havnen ved Kirkebakken igen, før vi vendte næsen mod Danmark og Vedbæk. De tre kajakroere fra Malmø Kajakklub mødte vi igen ved Kirkebakken. Jeg slog min GPS over på søkort, så jeg kunne følge sporet tilbage, for vi kunne ikke se Danmark. Turen tilbage var meget analog med udturen, men dog med lidt mere dej i armene. Men det gik. Jeg kommer til at overveje en ny og ikke mindst lettere pagaj. For nøj, hvor den er tung, når jeg ror mere end 20 kilometer. Det må vist være en gavemulighed i julen – eller en selvbelønning efter jul. Jeg skal nok finde på en anledning, hvis julemanden skulle glemme mit ønske.

Tilbage i Vedbæk Havn pakkede vi kajakkerne og vi var nogle enkelte, der udvekslede e-mails for at bytte billeder og forhåbentligt ro sammen en anden dag. Fantastisk tur. Kan anbefales, men vær nogle stykker, der ved, hvad der skal til og hvordan man klarer sig. Og pas på skibstrafikken i sejlrenden. Jannik har lavet en lille video, du kan se her.

Veen eller Hven

Rute: Vedbæk til Veen  og retur
Isætning:  55° 50.904’N°  12° 34.317’Ø (Google)
Optagning: —”—
Distance roet: 31,86 km
Vejr: 3-4 grader. Vind 5 m/s fra SE. Diset, overskyet og få regnbyger

4 thoughts on “Vedbæk til Hven (Ven)

• 17. december 2012 kl. 08:37
    Permalink

Fandt din fine side fra FB 🙂 jeg havde fornøjelsen af at være en af deltagerne, syntes du har fået beskrevet ture fint med mange deltaljer. Må indrømme man idag er lidt energi tømt. Men ikke sidste gang jeg har roet denne tur. En af dem fra “Krogen” lovede at lave en tur omkring Kulden senere.
    Mvh
    Torben Kristiansen

• 17. december 2012 kl. 09:39
      Permalink

Hej Torben. Kullen? Det lyder da interessant. Men så skal det nok være med en ny pagaj, for lidt øm i håndleddene er jeg da 🙂

• 18. december 2012 kl. 08:29
          Permalink

Prøvede en Wegner i USA, og den var god. Den hed Cyprus – tror jeg nok. Måske lidt kort i skaftet til mig og min nuværende kajak.

Ja, det er en skod-pagaj. Jeg har bare aldrig rigtigt fået taget mig sammen til at teste og købe en anden. Når jeg oftes ror under 20 kilometer, så betyder det ikke helt så meget. Men nu skal det snart være slut. Jeg har tidligere skiftet min søns pagaj ud, da han havde den samme som min og klagede…