Københavns Havn

28. april 2011

Jeg har et stykke tid luret på en tur til Københavns Havn og da vejret tegnede fint, blev jeg enig med mig selv om at ro en lille tur ved Christianshavn. Du kan finde en brochure over sejlads i Københavns Havn her, så du ikke sejler i vejen for erhvervsdelen i havnen.

Jeg googlede lidt for at finde et godt isætningsted, der skulle være centralt i forhold til kanalerne i byen. Det er imidlertid ikke så let at finde – hvis bilen skal parkeres tæt på – og helst uden at blive flået i parkeringsafgift. Egentligt utroligt at byen ikke gør lidt for at have en lille isætningsbro og parkeringsplads, når bystyret gerne vil gøre havnen attraktiv. Jeg har tidligere roet ud fra Lynetten Havn, så efter lidt overvejelser om Svanemøllen eller Amager Strandpark, kørte jeg til Holmen og den gamle B&W-grund. Jeg kunne imidlertid ikke finde nogle egnede steder, hvor bilen samtidigt kunne opbevares. Under roturen fandt jeg dog nogle muligheder, jeg har beskrevet her.

Jeg endte med at køre til Amager Strandpark – hvilket imidlertid betød en forlængelse på 5 kilometer i begge ender af turen. Af hensyn til tiden valgte jeg derfor kun at ro mod Christiania og rundt om den kongelige opera.

Strandparken er ret fantastisk, idet der i 2005 blev anlagt en kunstig ø med badestrande og en mængde små broer til land. Det betyder, at der er et meget beskyttet miljø på den side af øen, der vender ind mod Amager, kaldet lagunen. Her er der isætningsmuligheder og parkeringspladser. Der var tomt, da jeg ankom, men på en varm sommerdag er der nok fyldt op. Jeg roede hurtigt væk fra Amager Strandpark og ud i Øresund for at ro mod nord til Lynette-løbet, som er adgangen for småbåde til Københavns Havn. Hvis man kigger efter på google, så er kortet på google earth fra 2003, hvor parken var under anlæggelse. Bl.a. holder der en gravemaskine på det sted, hvor jeg satte i vandet.

Turen forbi Prøvestenen og Lynetten var ikke spændende, men der var da nogle gode bølger, som desværre kom fra nord. Men så havde jeg da noget at glæde mig til til turen tilbage. Der var også en lettere modstrøm på 2 m/s. Jeg overvejede at sejle gennem Lynettens Havn, da man kan ro gennem et stort “kloakrør” under vejen ind til Lynetten, men så skal man ror igennem industrihavnen, hvilket ikke er så velanset – og da Christianshavn var målet, må jeg gøre det en anden gang. Inde i havnen løjede vinden af og bølgerne lagde sig helt. Kun andre både og skibe forstyrrede det stille vand.

Vel ankommet til Christianshavn, roede jeg ind mod Christiania og bag om Holmen. Her holdt jeg en lille pause ved en privat flydebro ved Filmskolen. Her er der iøvrigt fin mulighed for at isætte en kajak, men bilen skal efterfølgende køres væk, da det er privat parkeringsplads. En parkeringsmulighed er over på Nyholm på det militære område. Jeg må gerne parkere der, men om alle må, har jeg ikke undersøgt. Marinekasernen er i dagtimerne åben for offentligheden. Efter lidt vand og en bolle roede jeg ud igen, da Filmskolen gerne ville anvende broen til et lille filmprojekt.

Selvfølgelig måtte jeg lige stikke snuden ind i Holmens gamle torpedohal, der er ombygget til lejligheder med egen havn og kajakker. Sjovt byggeri, der gør havnens miljø attraktiv – modsat området omkring (og inklusiv) operaen, der er totalt blottet for sjæl.

Efter Torpedohallen roede jeg gennem Trangraven til Operaen. Vandet var nu helt roligt og jeg kunne nyde bygningerne til begge sider, blandt andet Forsvarskommandoen, der er placeret i de bygninger, der tidligere husede Søværnets Materieltjeneste. Jeg besluttede mig for at runde Operaen i de små kanaler, der omgiver den. Desværre er operaen måske nok en funktionel bygning, men køn er den ikke – og den har helt ødelagt mulighederne for at have et intimt og spændende miljø i området på Dokøen. Området virker altid koldt og vindomsust og bør generelt passeres hurtigst muligt. Ærgerligt at chancen for at integrere kunst og arkitektur med brugbarhed blev forpasset, da Operaen blev bygget.

Køn er den ikke, den opera.

Der kan siges meget om Dokøen, hvor Operaen er placeret, men lad mig slutte med at sige, at nu er den der, desværre.

Så jeg roede ud i selve havnen foran Dokøen og legede lidt med vandbussernes bølger. Af hensyn til tiden var det ved at være på sin plads at forberede roturen tilbage. Jeg opgav at ro over til den lille havfrue, så den må jeg besøge en anden gang. I stedet ville jeg lige se nærmere på havneområdet ved Nyholm og Sixtus Batteriet. Her holder flere gamle skibe fra forsvaret til – som museer.

Blandt andet ligger ubåden Sælen på havnen. Sælen var udsendt i den første Golfkrig i 90’erne, men som bekendt opgav Folketinget i et efterfølgende Forsvarsforlig at have ubåde i forsvaret. Så her er den sidste aktive ubåd, som Danmark har haft indsat i en krigsmission.

Jeg var også lige nødt til at besøge frigatten Peder Skram. Den er også et museum og helt klart et besøg værd. Frigatten blev kendt, da den i 1982 ved et uheld sendte et Harpoon missil mod et sommerhusområde i Lumsås ved Sjællands Odde. Et sommerhus blev nedkæmpet. Affyringsramperne kan ses foran broen på frigattens fordæk. Mellem frigatten og mastekranen kan lige anes en motortorpedobåd. Også et udfaset stykke hardware – og det tætteste som søværnet nogen sinde er kommet på at have en kampvogn. Skulle jeg have været sømand, så ville tjeneste på en sådan stå i høj kurs. Bag frigatten havde Søværnets Officersskole tidligere en kajakpolo-bane, men den er åbenbart nedlagt. Øv, for den kunne jeg godt bruge senere i år. Det må jeg lige undersøge nærmere ved lejlighed…

På vejen tilbage roede jeg forbi vindmøllerne ved Trekroner. De var åbenbart ved at blive vedligeholdt, for de var næsten alle stoppet og der var montører i toppen af møllerne. Vinden var nu også løjet så meget af, at det nok kun var 24 volt strøm, de producerede. Længere ude står møllerne ved Middelgrunden, og her var der lidt mere gang i vinden, for de møller kørte næsten alle sammen.

Tilbage ved Amager Strandpark roede jeg til badeanstalten Helgoland, hvor en 3-4 stykker badede. Og her sad jeg i kajakken med tørdragt, hue og støvler, men selvfølgelig våd af sved…. Jeg tømte min termokande for kaffe i to-tre drag og roede ind i lagunen for at pakke til hjemkørsel.

Igen en fremragende dag på vandet – men stadig med ømhed i hoften. Især i højre del. Nu må de sener da snart indse, at de skal være længere! For den sidste times tid på vandet var – ufrivilligt – fuld af ømhed af en slags, der ikke er så sjov. I øjeblikket lader det til, at kryds på 10 kilometer er maksimalt, før jeg er nødt til at holde pause, så jeg kan strække ud. Det bliver forhåbentligt bedre i løbet af foråret……. Jeg har heldigvis ikke så store problemer med sovende ben mere, efter jeg rettede sæde og ryglæn til. Du kan læse om mine råd her.

Tilbage på stranden nåede jeg lige at promovere havkajak for lidt interesserede publikummer på stranden. Kajakflokken Malik blev også nævnt, da en eller anden spurgte om det ikke var dyrt at være medlem af en kajakklub. For det er det jo ikke.

Rute: Amager Strandpark – Operaen
Isætning: 55°39’16.73″N,  12°38’46.55″Ø (Google)
Optagning: —”—
Distance roet: 19,77 km
Rotid:
Vejr: 20 grader. Vind 5 m/s fra NE. Diset, men senere klart vejr.

 

 

One thought on “Københavns Havn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.